انتخاب خانه و خرید آن امری پر دردسر است که زمان و انرژي زیادی را از فرد می گیرد. این کار علاوه بر این که هزینه های بالایی را به خود اختصاص می دهد می تواند برای فرد بسیار چالش برانگیز باشد. شاید بخواهید بدانید مدارک لازم برای خرید خانه چیست؟ همه خانه ها دارای یک سند رسمی و یا سند مادر هستند که در هنگام خرید باید به نام شما انتقال داده شوند. انجام این کار نیاز به طی کردن مراحل اداری دارد که در هر مرحله خریدار باید مدارک مختلفی را ارائه دهد.

چه مدارکی برای خرید خانه لازم است؟
مدارک مورد نیاز برای خرید خانه
مشاوره خرید خانه متری در شیراز



    مدارک لازم برای خرید خانه چیست؟

    اگر بخواهید بدانید مدارک لازم برای خرید خانه چیست؟ باید بگوییم که برای انجام این کار باید مدارک مختلفی را آماده کرده و در صورت نیاز ارائه دهید. دقت داشته باشید که برای انتقال سند حتما باید فروشنده و خریدار حضور داشته باشند، در غیر این صورت امکان انتقال سند وجود ندارد. معامله کردن ملک در ایران شامل مراحل مختلفی می شود که ما آن ها را در چهار مرحله اصلی خلاصه می کنیم:

    در اولین مرحله پس از آن که خانه توسط خریدارپسندیده می شود، توافقات لازم درباره نحوه پرداخت هزینه ها و همچنین تحویل ملک انجام می گیرد. معمولا همه این توافقات را به صورت کامل در قولنامه ای می نویسند تا همه چیز بین طرفین کاملا روشن باشد. از آن جایی که قولنامه کاغذی هیچ گونه ماهیت قانونی ندارد، بهتر است که طرفین یک مبایعه نامه تعیین کنند تا همه چیز طبق قانن باشد. در این شرایط اگر یکی از طرفی در وظایف خود کوتاهی کند، امکان مراجعه به مراجع قانونی و دریافت حق وجود دارد.

    دریافت کد رهگیری برای خرید خانه
    دریافت کد رهگیری خرید خانه

    معمولا در مراحل ابتدایی یک مبایعه نامه بین طرفین عقد می شود. این مدرک رسمی نیست و نمی تواند ملاک درستی برای خرید ملک به حساب آید. از این رو باید طرفین به یک بنگاه معامله املاکی معتبر و قابل اعتماد مراجعه کنند و مشخصات ملک را در سیستم مربوطه ثبت کنند. در انتها کد رهگیری دریافت می کنند که نشان دهنده صحت و سلامت معامله می باشد.

    در این مرحله فروشنده باید به دفتر اسناد رسمی رفته و با ارائه شناسنامه و اصل سند، اقدامات لازم را برای انتقال سند انجام دهد. در این مرحله نیازی به حضور خریدار نبوده و مراجعه حضوری فروشنده کافی است.

    در مرحله آخر خریدار و فروشنده در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و کار های انتقال سند را انجام می دهند. در نتیجه ملک مورد نظر به طور قطعی به نام خریدار زده می شود و خریدار نیز در مقابل هزینه ملک را طبق اصولی که توافق شده است، به فروشنده پرداخت می کند.

    مدارک لازم برای انتقال سند

    برای آن که بدانید مدارک لازم برای خرید خانه چیست؟ باید بگوییم که برای منتقل کردن سند باید مدارک خاصی در دست داشته باشید. ابتدا پرونده ای را تشکیل داده و سپس مراحل اداری و قانونی لازم برای انتقال سند انجام می شود.

    سند خرید خانه
    سند خرید خانه

    هزینه های خرید خانه

    برای این که به سوال مدارک لازم برای خرید خانه چیست؟ به طور کامل پاسخ دهیم، باید به هزینه های لازم برای انجام این کار نیز اشاره کنیم. هر خانه با قیمت خاصی به فروش می رسد و فرد خریدار باید همه مبلغ اعلامی را پرداخت کند. علاوه بر آن برای ثبت مبایعه نامه در سیستم سراسری مبلغی از طرف دفتر املاک گرفته می شود. این مبلغ حدود ۵ درصد از ارزش کل ملک است که طرفین قرارداد باید برای پرداخت آن اقدام کنند. هزینه هایی مانند خلافی و یا مالیات توسط فروشنده پرداخت می شود و ارتباطی به خریدار ندارد.

    اداره دارایی نیز در این زمینه هزینه ای برای نقل و انتقال دریافت می کند. اگر ملک فروش رفته، در رهن و اجاره شخص سومی باشد، باید مالیات بر اجاره آن نیزپرداخت شود. هزینه ای که در دفترخانه اسناد رسمی باید پرداخت شود نیز مبلغ خاصی است که بین فروشنده و خریدار تقسیم می شود. بنابراین هزینه اصلی که خریدار باید پرداخت کند همان هزینه خرید ملک است و بقیه هزینه ها چندان زیاد نیستند.

    کلام آخر برای مدارک لازم برای خرید خانه چیست؟

    بسیاری از افراد می خواهند بدانند مدارک لازم برای خرید خانه چیست؟ برای خرید یک خانه علاوه بر مبلغی که به عنوان ارزش ملک باید به فروشنده پرداخت شود، باید اقدامات اداری و قانونی نیز انجام گیرد. برای انجام این مراحل و انتقال سند به نام خریدار باید مدارکی مانند شناسنامه طرفین، سند ملک، بنچاق و … به دفترخانه ارائه شود. همچنین هزینه ای برای قانونی کردن مبایعه نامه و مبلغی نیز در دفتر اسناد رسمی باید پرداخت کنید. پس از انجام همه مراحل می توانید سند را به نام خریدار منتقل کرده و معامله را به پایان برسانید.

    سوالات متداول برای مدارک لازم برای خرید خانه چیست؟

    1. در مبایعه نامه چه اطلاعاتی باید درج شود؟

    مشخصات کامل فروشنده، خریدار، مشخصات کامل ملک، ارزش ملک به ریال و زمان انجام معامله باید حتما در این نوع قرارداد ها ثبت شوند.

    1. بنچاق چیست؟

    به یک مدرک کاغذی گفته می شود که مشخصات کامل خریدار، فروشنده و ملک در آن درج شده است. از طرفی همه هزینه هایی که توسط خریدار و فروشنده پرداخت شده است نیز در آن قید می شود.

    1. آیا امکان خرید خانه وام دار وجود دارد؟

    بله، در این شرایط وام به خریدار منتقل شده و از مبلغ کل ملک کسر می شود. در نتیجه بعد از آن این خریدار است که باید قسط ها را پرداخت کند.

    5/5 - (1 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانزده − شش =

    تماس با ما

    برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با ما تماس بگیرید.

    register-profit